Selv om forkjølelse og influensa sjelden er livstruende, går mange arbeidsdager tapt og mange avtaler i vasken på grunn av rennende nese, sår hals og irriterende hoste. Hvert år antas det at omtrent 70 prosent av mennesker lider av forkjølelse, 29 prosent med influensa, 57 prosent med hoste og sår hals, og 46 prosent med tett nese – til sammen en ganske stor samling med ubehag.

Et godt immunforsvar er avhengig av mange faktorer, inkludert kosthold med lite sukker, tilstrekkelig søvn, og et godt, balansert kosthold som inkluderer et bredt spekter av vitaminer, mineraler og andre viktige næringsstoffer. Det er imidlertid tider hvor immunforsvaret ditt kan trenge en hjelpende hånd, for eksempel under forkjølelse eller ved infeksjon.

Mange medisiner har svært kraftige effekter og kan bremse symptomene på forkjølelse veldig raskt, men flere naturlige spesialister og terapeuter vil anbefale en mer helhetlig tilnærming til infeksjoner, slik at kroppen kan lege seg selv. Det er et faktum at noen av symptomene, for eksempel rennende nese, er naturens måte å kvitte seg med virus og bakterier på, og burde derfor få lov til å gå sin gang. Det er imidlertid noen få skritt alle kan ta for å støtte kroppens immunforsvar, for eksempel:

  1. Tilfør mer fullkorn og grønnsaker i ditt daglige kosthold
  2. Reduser inntaket av sukker og alkohol
  3. Øk inntaket av anti-stress næringsstoffer, slik som mat og/eller tilskudd med høyt innhold av B-vitaminer, C-vitamin og Magnesium
  4. Drikk minst seks glass (2-3 dl) med rent vann hver dag
  5. Øk inntaket av karotenoidrike matvarer, i tillegg til mat som har rikelig med Sink og C-vitamin
  6. Styrk ditt eget immunforsvar med mat som er rik på hyllebær (frukt) og Beta Glukaner (grøt), eller ta tilskudd med ekstrakter i høy dose.
  7. Vask hendene dine ofte med varmt vann og såpe